Projekt i Visma Net
För dig som fakturerar timmar
Projekthantering i Visma Net hjälper dig att hantera resursanvändning och tidsplanering effektivt, samtidigt som du alltid har full kontroll över lönsamhet och risk.
Med Visma Net kan du följa upp projektens ekonomi och säkerställa att budgeten hålls. För mer omfattande projekthantering kan Visma Net dessutom integreras med projektverktyget Severa, som erbjuder avancerade verktyg och ett helhetsflöde för projektledning, resursallokering, tidrapportering och fakturering.
Tillsammans ger Visma Net och Severa dig en heltäckande lösning som kopplar samman försäljning, projektadministration, tidrapportering och fakturering direkt till er ekonomistyrning. Du får full insyn och kontroll över intäkter och kostnader samt säkerställer att dina projekt levereras i tid, inom budget och med hög kvalitet.
Funktionalitet
Några av funktionerna för projekthantering i Severa
Kundhantering
Severa erbjuder kundhantering och säljprocesser i företagets arbetsflöde för bättre projektöversikt. Med Severa får du en central plats för all kundinformation – inklusive kontaktuppgifter, historik, aktiviteter, säljsteg och lönsamhetsdata.- Lägg till flera adresser för kunder med olika kontor.
- Möjlighet att koppla flera kontaktpersoner till samma kundföretag.
- Gör kontaktpersoner sökbara genom att tilldela relevanta nyckelord.
- Skapa kundgrupper efter egna kriterier för smidigare segmentering.
- Koppla kalenderaktiviteter direkt till respektive kund för en tydlig överblick.
Resursallokering
Optimera resursallokeringen genom att lägga in en preliminär resursbeläggning redan i säljfasen av ett projekt. Med effektiv kapacitetsanalys och fördelning av resurser per medarbetare kan projektledaren justera bemanningen i tid för att maximera projektets lönsamhet.
- Planeringen kan ske utifrån både procentandelar och timmar.
- Resurser kan väljas utifrån roll, avdelning och kompetensområde.
- Allokeringens längd ställs in manuellt eller kopplas direkt till projektets tidsplan.
- Resursplaneringen jämförs sedan mot faktiskt rapporterad tid i en rapport som visar både kapacitet, belastning och faktisk arbetstid.
Projekthantering
Samla försäljningsdata, schemaläggning, resursfördelning, tidrapportering, kostnader och ekonomisk information i ett realtidsflöde. Med projektverktyget får du snabb tillgång till deadlines, resursstatus och projektens finansiella ställning. Du kan enkelt analysera vinstmarginaler på olika nivåer – projekt, kund, avdelning och företag. Varje användare har en personlig startsida med aktuell information som prognoser, försäljningspipeline och faktureringsstatus.
- Gör preliminära planer och genomför lönsamhetsanalyser.
- Beräkna förväntade kostnader med offertverktyget.
- Koppla anbud, offerter och prisförslag till de produkter och tjänster som ingår.
- Starta nya projekt direkt från kundkortet för en smidig process.
- Skapa faktureringsscheman direkt i projektvyn enligt kundavtal.
- Använd Gantt-schema för att visualisera projektplanen och hantera resursallokering på projektnivå.
Tid och utlägg
Tidrapportera enkelt via webben eller i appen. Den rapporterade tiden uppdateras i realtid och kan kopplas till specifika kunder eller interna projekt, med direkt länkning till fakturaunderlag. Kostnads-, pris- och kundinformation är redan förknippad med varje timme beroende på arbetstyp, roll eller individ.
- Anställda som arbetar veckovis i projekt kan använda föregående dag som tidsmall.
- Tidrapporter kan ställas in för att kräva godkännande, till exempel av projektledaren.
- Lägg till resekostnader samtidigt som timmar rapporteras.
- Sammanställ utlägg till ett ersättningsunderlag med alla kostnader specificerade.
- Kvitton kan enkelt laddas upp och bifogas direkt till utläggen.
Fakturering
Med automatiserad fakturering sparar du både tid och arbete. Fakturaunderlaget samlas automatiskt in från projektdata, registrerade arbetstimmar, utlägg, resekostnader, produkter och kundinformation. Underlaget sammanställs och kan skickas iväg med ett enda klick. Severa har även möjlighet till smidig integration med bokföringssystem.
- Stöd för återkommande fakturering, exempelvis för serviceavtal.
- Flera uppdrag kan enkelt kombineras på en och samma faktura.
- Hanterar olika momssatser och valutor.
- Arbeta med färdiga prislistor direkt i systemet.
- Färdiga fakturor kan skrivas ut, mejlas som PDF eller skickas automatiskt via en tredjepartslösning (e-faktura, leverantör beroende på land).
Rapport och analys
Spara tid och få komplett översikt över din organisation med rapporter som genereras i realtid. Skapa rapporter baserade på exempelvis projektlönsamhet, resursutnyttjande eller fakturering och intäkter. Rapporterna kan läggas till på en personlig dashboard och delas med relevanta personer i organisationen.
- Bygg skräddarsydda dashboards utifrån specifika behov och ansvarsområden.
- Dela fördefinierade dashboards inom organisationen, anpassade efter olika roller (som projektledare, försäljningschef eller administrativ personal).
- Organisationer kan skapa obegränsat antal rapporter, spara favoriter för gemensam eller individuell användning, skapa mallar och dela dem med kollegor och kunder.
- De flesta rapporter kan kopplas till en personlig dashboard för snabb tillgång till den senaste informationen.
Levereras i samarbete med Visma partners
När du prenumererar på Visma Net levereras systemet i samarbete med Visma-certifierade partners. Din partner hjälper dig med allt från lösningsarkitektur, implementering och integrationer. De erbjuder även de bästa supportavtalen, som bland annat inkluderar appsupport, uppföljning och rådgivning.