Smörgåsbord AB, leverantör av inredning och utrustning till hotell, restaurang catering och kontor, har implementerat Visma Net med vår certifierade partner Confect för att digitalisera sin verksamhet. Genom systemet knyts ekonomi och logistik samman. Resultatet är fullständig spårbarhet i hela orderflödet, dramatiska tidsbesparingar vid inventering tack vare digitala handdatorer, och ökad kontroll. Den nya lösningen ger högre precision, minskad felmarginal och möjligheten att arbeta proaktivt och fatta snabbare beslut.
Smörgåsbord AB grundades på 1970-talet av Tore Wretman och Folke Hildestrand, och startade med att servera det klassiska svenska smörgåsbordet globalt vid företagsevent, ofta med kända kockar som Gunnar Forsell, Erik Lallerstedt och Leif Mannerström. År 1997 bytte företaget inriktning och började leverera inredning, köksutrustning och maskiner för professionella miljöer. Företaget är nu en etablerad leverantör till restauranger, hotell och offentliga miljöer i Sverige och Europa.
Smörgåsbord erbjuder en kombination av ett unikt showroom på Sandhamnsgatan i Stockholm där produkter kan upplevas, och en effektiv logistikapparat för snabba leveranser (ofta med egen budbil).
För att kunna växa vidare och optimera sina flöden har Smörgåsbord, tillsammans med vår certifierade partner Confect, implementerat Visma Net logistik och BX Software. Tillsammans skapar de ett systemstöd som knyter ihop ekonomi, logistik och operativ verksamhet i ett gemensamt ekosystem.
Tre handdatorer och tre skrivare används i lager, showroom och transport, vilket gör att hela kedjan – från inleverans till slutleverans – är digital och spårbar.
Sedan implementeringen har Smörgåsbord kunnat effektivisera sina arbetsflöden och förbättra kundupplevelsen.
Resultatet blev högre precision, minskad felmarginal och en tydligt förbättrad arbetsmiljö.
“Med Visma Net har vi fått helt nya möjligheter att följa upp vår verksamhet. Ekonomi och logistik hänger nu ihop på ett sätt som gör att vi kan arbeta mer proaktivt och fatta snabbare beslut."
- Mikaela Åberg, ekonomichef på Smörgåsbord.
Med ett stabilt digitalt stöd i ryggen är Smörgåsbord väl rustade för fortsatt expansion. Fokus framåt ligger på att förfina kundupplevelsen ytterligare, både i showroom och vid leverans, samt att fortsätta automatisera repetitiva processer. På så vis frigörs mer tid till det som verkligen räknas – mötet med kunden.
Från internationella smörgåsbord på 1970-talet till digitaliserade logistikflöden i dag är Smörgåsbord ett företag som alltid utvecklats i takt med tiden. Med Visma Net och vår partner Confects stöd har de tagit nästa steg mot en mer datadriven och automatiserad verksamhet. Resultatet är kontroll, effektivitet och en kundupplevelse som gör skillnad.